U Are Visitors Number

"Bimbangkanlah waktu senang kerana saat itu pelbagai ujian akan menjema..."

Blog Stat

Ahad, 8 November 2009

Liberalisme

Pengertian

Merupakan satu isme yang dibawa Barat dan menular di kalangan umat islam.kesan kemunculan sekularisme maka terbentuknya Liberalisme. The New Columbia Encyclopedia New York 1975 liberalisme bermaksud isme yang membawa pemikiran atas dasar serta bertujuan untuk kebebasan individu dan untuk meningkatkan kebebasan tersebut.

Fahaman Liberal yang bertentangan dengan ajaran Islam

Ianya mempunyai beberapa pecahan, cukuplah sekadar penulis berkongsi fahaman ini dari sudut agama.Pelopor fahaman antaranya ialah Martin Luther. Beliau menyatakan kebebasan individu mentafsir kitab suci sendiri. Martin menentang golongan gereja mengenai hak pengampunan dosa dan perakuan kelaziman puak paderi tidak boleh berkahwin. Tidak kurang hebatnya fahaman ini meninggalkan kesan terhadap umat islam dan negara islam terutama negara yang dijajah oleh Eropah dan Perancis. Sebagai muslim kita tiada hak untuk mentafsir nas-nas dengan mengikut kebebasan sendiri kerana jika perkara berkaitan akidah ianya boleh merosakkan fahaman individu dan pegangan individu itu sendiri. malahan lebih buruk jika tersebar dalam masyarakat.

Dalam konteks ekonomi pula fahaman liberal ini jelas bertentangan dengan ajaran islam. Mereka mengharuskan segala amalan riba dan segala amalan yang berunsurkan riba umpamanya bank-bank dan syarikat kewangan yang menjadi milik Rotchilds,Rockkefellers, Wardurg telah memberi sokongan kepada liberal dalam mengeksploitasikan kegiatan ekonomi yang berunsurkan riba tersebut. Konsep ini jelas bertentangan degan islam sepertimana firman ALLAH:


Terjemahannya: Wahai orang-orang yang beriman jaganlah kamu makan atau ambil riba dengan berlipat-lipat ganda 130 سورة ال عمران
 
Sebagai rumusannya, ideologi Liberal ini perlu dijauhi oleh semua umat islam, ianya adalah saduran dari sekularisme dan sosialis yang berjuang di atas pemikiran bebas dan bebas bertindak dalam erti kata lainnya self-centred atau memperjuangkan manusia sebagai superior. Apa yang tepatnya ALLAH sahaja yang berkuasa dan manusia itu pada zahirnya melakukan dengan fikiran mahupun tindakan secara sendirian atas pilihan mereka akan tetapi sebenarnya dari sudut akidah islam, kuasa tersebut diberikan ALLAH melalui ikhtiar manusia.

0 ulasan

Catat Ulasan