U Are Visitors Number

"Bimbangkanlah waktu senang kerana saat itu pelbagai ujian akan menjema..."

Blog Stat

Jumaat, 6 November 2009

Sekularisme

Erti Sekular


Perkataan Latin iaitu Saeculum yang bermaksud generasi atau zaman. Dalam hubungan dengan Kristian dan pengaruhnya di Barat sekular bermaksud bertentangan dengan gereja. Iaitu sesuatu itu hanya milik dunia sahaja tidak berhubung kait dengan agama sedikit pun.

Sifat Sekular

Berkaitan skop ini kerohanian diusir sama sekali, dalam urusan dunia tidak ada kaitan dengan agama, antara lain sekular ini tidak mahu politik dicampurkan dengan dunia, politik tidak ada ikatan dengan akidah dan syariat islam, maka ada sesetengah pandangan umat islam menyokong bahawa agama dan politik tidak boleh digabungkan, Malaysia kita??
- Penafian terhadap golongan ulama dan memandang rendah terdap wali-wali dan ulama dan enggan mengiktiraf golongan berwibawa tinggi ini.
- Menafikan adanya nilai yang tetap dalam kehidupan, mengatakan bahawa agama itu buatan manusia dan tiada nilai-nilai yang sempurna sehiingga ke akhir dunia, erti mudah sekular menolak adanya agama.
Untuk itu sekular menyebarkan ideologi bahawa akal dan pancaindera yang melakukan ujikaji dan mendapat pengetahuan dan berpendapat agama dan wahyu itu adalah kolot. Ini menunjukkan mereka menolak sunnah Allah dan mencemarkan politik.

Pengaruh Sekular

Agama

- Dapat dilihat apabila sesebuah negara itu meletakkan para ulama hanya berperanan di Masjid-masjid sebagai berperanan dalam menyelesaikan masalah agama, jurunikah, ibadah haji, dan urusan keduniaan diserahkan kepada golongan bukan ulama. Kehidupan dunia ini bukanlah untuk bersosial sahaja akan tetapi kita dituntut supaya mengabdikan diri kepada Allah supaya urusan ibadat sentiasa berjalan baik dan tidak tertangguh sepertimana apabila sudah tua barulah hendak mencari ilmu agama.firman ALLAH:

وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون

Terjemahan: dan ingatlah aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaku.
(surah al-Zariyyat ayt 56)

Kehidupan

- Sekular membawa teori Darwin yang mana manusia itu berasal dari monyet, teori bodoh yang jelas bercanggah dengan mana-mana agama lain seperti Kristian apatah lagi Islam, manusia adalah makhluk yang paling tinggi martabatnya, jika manusia itu itu dari monyet ini sekaligus menghina Nabi Adam malahan Nabi Muhammad sendiri. Manusia itu sebaik-baik penciptaan sepertimana firman Allah:

 لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقوين  

Terjemahan : sesungguhnya kami menciptakan manusia dengan sebaik-baiknya..(Al-Tin 4)

Kesan Buruk Sekular
Akibat dari fahaman sekular ini antaranya ialah
a. Kehilangan kuasa politik secara beransur-ansur dan umat islam menjadi lemah walaupun jumlahny a ramai.
b. Sumber ekonomi menjadi terhad
c. Terhapusnya dasar isla. Undang-undang islam tidak dapat ditegakkan
d. Hilang nilai islam yang mana umat islam lebih hubbu dunya dari hubbu Allah.

Yang batil ini tidaklah akan brtahan selamanya dimana sekarang sekular semakin pudar dan kurang sambutan,sebagai umat islam haruslah kita bersatu padu menegakkan agama dan menghapuskan semua kebatilan.

0 ulasan

Catat Ulasan