U Are Visitors Number

"Bimbangkanlah waktu senang kerana saat itu pelbagai ujian akan menjema..."

Blog Stat

Isnin, 23 November 2009

Kebersihan

Cerita Pertama

Ni ape kelas kamu ni kotor sangat?
Kenapa tiada orang menyapu?
Kenapa tak ikut jadual yang saya buatkan? itulah yang keluar dari mulut guru-guru apabila sesebuah kelas tidak membersihkan kelas dan kelas dalam keadaan kotor. Sibukla si anak murid tadi mencari penyapu lalu menyapu kelas mereka.


Cerita Kedua

Seorang anak membelek-belek baju yang hendak dipakai ke sekolah. Terkeluar dari mulut si anak," Mak tak maula pakai baju ni, kotorla..malu nanti kawan-kawan ejek.."
"Pakai sahajala, janji kamu pakai baju ke sekolah daripada tidak pakai... " balas si Ibu
Sia anak mengambil baju tersebut lalu dipakainya ke sekolah.


Cerita Ketiga


Seorang lelaki berlari ke tandas awam,selepas beberapa ketika keluarla lelaki tersebut dengan bebelannya :

"Hish! kotor betul la tandas ni...nak qada hajat pun susah, lubang tersumbat,pam tidak boleh tarik, najis bertaburan, geli betul la..." rungut lelaki tersebut sambil berlalu pergi.

Bercakap tentang isu kotor bukan sahaja di sekolah,kadangkala tempat tinggal kita sendiri belum tentu dalam keadaan yang bersih, penilaian kebersihan bagi penulis amatlah rendah di negara kita, apatah lagi tentang kebersihan tandas, mugkin separuh markah belum tentu dapat diberi kepada negara kita. Kebanyakan orang akan tahu menjaga kebersihan apabila mereka terkena penyakit akibat dari kekotoran tempat tinggal mereka.

Kenapa perlu menjaga kebersihan??


Jawapannya mudah jika anda beragama islam..النظفة من الإيمان kebersihan sebahagian daripada iman. Rasulullah amat menekankan kebersihan terhadap umat islam, kebersihan mencerminkan sikap orang islam malahan menguatkan lagi kata-kata bahawa islam itu agama yang suci lagi bersih. akan tetapi imej islam kadangkala tercemar apabila orang-orang non islam mengatakan bahawa orang islam pengotor, tidak tahu menjaga kebersihan, hal demikian kerana pemerhatian mereka terhadap negara islam dan masyarakat islam harus akui hal demikian.

Berada dalam keadaan bersih mendatangkan banyak faedah kepada setiap individu, keyakinan akan hadir jika kita dalam keadaan bersih terutama dalam mengerjakan ibadah. Rasa was-was akan menghantui seseorang jika seseorang itu memakai pakaian yang tidak bersih dalam waktu mengerjakan ibadah.
Umum mengetahui bahawa tandas adalah tempat syaitan. Mengapa tempat syaitan itu perlu kemas? bersih?

Nama pun Rumah Syaitan jadi biarkanlah ianya busuk, kotor, dan sebagainya. Anda setuju?
Kalau pun kita maklum itu Rumah Syaitan jika kita mengotorkan lagi maka bertambahlah ahli - bait Syaitan tersebut, dan semakinla kita mudah mengikut telunjuk mereka.
Bagaimana dengan tempat makan kita? hmmm...kadangkala tulang bersepah-sepah tidak dikutip, tahu tulang itu makanan siapa? tidak perlu diterangkan, anda sendiri boleh ukur di tahap mana kebersihan anda. Apapun sama-sama kita menjaga kebersihan apatah lagi bagi pendakwah dan pendidik. 


Tercetus idea menulis tentang kebersihan ini kerana terkejut dengan salah satu tempat saya menuntut ilmu yang keadaan sampahnya tidak dikutip dan berloggokan di tepi tangga, amat menyakitkan mata..inilah gambar-gambarnya..































0 ulasan

Catat Ulasan