U Are Visitors Number

"Bimbangkanlah waktu senang kerana saat itu pelbagai ujian akan menjema..."

Blog Stat

Selasa, 8 September 2009

Ustaz Bila Lagi?


Hari ini kali kedua saya bercakap di perhimpunan sekolah. 3 perkara yang saya ucapkan hari ini adalah:

1. Mengenai virus selesema babi, sempat saya memberi doa hari ini untuk dibaca oleh semua kelas
2. Perkara kedua bersempena Ramadhan ini saya telah membuat kuiz Ihya Ramadhan dan bagi tahap 2, Alhamdulillah disambut baik oleh semua murid, selepas waktu rehat semua soalan telahpun selamat diambil oleh murid-murid, dan sebelum pulang sudahpun ada sebahagian murid tahun 4 menghantar jawapan mereka.
3. Perkara ketiga saya mengucapkan selamat menduduki peperiksaan kepada murid tahun 6 yang akan menduduki UPSR pada esok hari.

Masuk kelas hari ini saya mengajar Surah Al-Ikhlas, masalah pertama saya terima hari ini kesukaran seorang anak murid menyebut ALLAH.. Puas saya tikrarkan dia, tidak juga dapat menyebut, sekali-sekala betul bila ditikrarkan lagi sudah berbalik semula pada asal. Susah sangat saya ambik pendekatan memegang rahang mulutnya dan suruh dia tikrarkan lagi perkataan tersebut. Masih juga tidak boleh, akhirnya saya menyuruhnya tikrarkan lagi di rumah. Esok mungkin boleh atau tidak lagi..cabaran..

Habis kelas sebelum rehat saya mengatur langkah ke perpustakaan, sambil berbual-bual di sana bersama guru-guru lelaki, sedar tidak sedar hampir pukul 12 tengah hari, saya memasukkan laptop ke dalam beg dan menuju ke bilik guru, masih berbaki masa ketika di sana, saya duduk di kerusi sambil memetik 'games' handset, datang Guru Besar masuk ke bilik guru, sambil duduk di kerusi salah seorang guru.

"Ustaz!, kau bila lagi?" "orang lain hantar tunang sudah" kata guru besar dengan nada berseloroh..
Geli hati saya mendengar, buat-buat faham dan tidak saya hanya tersenyum kepada beliau tanpa sepatah kata pun. Tersentak juga saya dengan soalan beliau, soal kahwin siapalah yang tidak mahu, akan tetapi memikirkan kembali banyak lagi halangan yang perlu ditempuh, diri terasa banyak lagi kekurangan, alam perkahwinan bukan perkara yang boleh dipandang remeh, persediaan untuk berkeluarga dan sebagainya perlu diambil kira. Buat masa ini saya cuma berdiam diri, sampai masa betul-betul nanti barulah berbunyi..

"Persoalan calon sudah ada ke?" pernah juga saya ditanya soalan sedemikian, itupun saya balas dengan senyuman, mungkin senyum sebab sudah ada?atau mungkin belum ada?jawapannya?????? senyum lagi...

Hmmm..berfikir saya semasa menaiki motor pulang ke rumah.. perkara yang saya kira wajib saya tunaikan,INSYAALLAH.. Semua makhluk yang ALLAH ciptakan itu berpasangan sebagaimana ALLAH menjadikan Nabi Adam dengan pasangannya Hawa begitulah kita sebagai cucu cicit Nabi Adam dan Hawa.
Firman ALLAH dalam surah AN NISA ayat 1 :  

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٍ۬ وَٲحِدَةٍ۬ وَخَلَقَ مِنۡہَا زَوۡجَهَا وَبَثَّ مِنۡہُمَا رِجَالاً۬ كَثِيرً۬ا وَنِسَآءً۬‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيۡكُمۡ رَقِيبً۬ا (١)



Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.

0 ulasan

Catat Ulasan