U Are Visitors Number

"Bimbangkanlah waktu senang kerana saat itu pelbagai ujian akan menjema..."

Blog Stat

Rabu, 30 September 2009

Mazhab Akidah Qadariah, Jabariah, dan Muktazilah

Penghujung abad pertama Hijrah berlaku beberapa fahaman menyebabkan kafir mengkafirkan sesama islam dan sehingga menimbulkan perpecahan di kalangan umat islam serta muncul beberapa mazhab yang cuba mentajsimkan atau mentasyhbihkan sifat ALLAH sehingga terpesong dari akidah islam, beberapa mazhab yang dapat penulis kongsi disini antaranya:

Qadariah

Qadariah dinisbahkan dari perkataan Qudrat. Golongan ini beriktikad bahawa segala perbuatan manusia itu samada baik atau buruk adalah lahir dari usaha dan ikhtiar manusia itu sendiri, tiada hubung kait dengan kuasa ALLAH, pengasas mazhab ini ialah Ma’bad ibn Khalid al Juhani dan Ghailan al-Dimasyqi. Mazhab ini lahir di Basrah oleh sebab pertikaian umat islam tentang persoalan qada dan qadar ALLAH, nama mazhab ini diambil dari al-qadar. Mereka mengatakan bahawa segala usaha dan perbuatan manusia itu terjadi dengan kehendak mereka sendiri. Antara lain mengenai iktikad qadariah ini ialah:
a. Manusia bebas melakukan sesuatu mengikut kemahuan yang kesannya adalah dari manusia, akan tetapi dengan qudrat yang diberikan ALLAH kepada manusia.
b. Percaya ALLAH tidak membuat apa-apa takdir kepada manusia
Iktikad ini tidak tepat kerana setiap perbuatan manusia kebanyakan tidak tercapai dimana jika manusia itu berkuasa mestilah tiada yang sakit, hidup kemiskinan sengsara dan sebagainya. Fahaman ini adalah melampau sama sekali.

Jabariah

Berasal dari perkataan al-jabr atau jabrun yang bermaksud tergagah atau digagahi. Muncul di Kufah pada zaman pemerintahan Umaiyah yang dibawa oleh seorang lelaki bernama Jaham ibn Safuan dari Khurasan, mazhab ini beriktikad bahawa manusia itu dipaksa dan digagahi sepenuhnya oleh ALLAH, manusia itu langsung tidak berkemampuan melainkan ALLAH dan manusia seperti kapas dan debu yang ditiup angin. Segala buruk dan baik itu ALLAH yang melakukannya ke atas manusia. Antara lain mazhab Jabariah mengatakan:

a. Syurga dan neraka tidak kekal kerana yang kekal adalah zat ALLAH sahaja, kekal yang di dalam al-Quran itu bermaksud lama sahaja
b. Kitab ALLAH baru
c. Allah tidak dapat dilihat pada hari akhirat kelak
Ini kerana mereka berpegang kepada firman ALLAH:

اللهُ خَلِقُ كُل شَيْء ٍ(الزمر 62)
Terjemahan : ALLAH yang menciptakan tiap-tiap sesuatu….

Muktazilah

Berasal dari perkataan I’tazlaa yang bermaksud mengasingkan diri dari puak, lahir semasa kurun kedua Hijrah dan diasaskan oleh Wasil ibn ‘Ata’ yang keluar dari halaqah imam Hasan al- Basri yang tidak sependapat dengan gurunya tentang masalah dosa besar, bagi Wasil orang yang melakukan dosa besar tidak mukmin dan tidak kafir, akan tetapi mereka berada di satu tempat di antara dua tempat al-manzilah baina manzilatain atas dasar tersebut mereka menubuhkan mazhab baru dan bergantung kepada 5 prinsip mereka iaitu:

a. al tauhid
b. al-Adl
c. al-Wa’ad wa al-Wa’id (janji baik atau buruk)
d. satu tempat di antara dua tempat al-manzilah baina manzilatain
e. al-Amr bi al-ma’ruf dan Nahy ‘an al-Munkar.

Prinsip pertama (tauhid)

- menafikan sifat azali ALLAH mengatakan semua sifat ALLAH itu baru
- menafikan azali kalam ALLAH dan al-quran itu baru
- ALLAH tidak dapat dilihat di hari akhirat

Prinsip kedua (al-Adl)

-manusia betanggungjawab ke atas perbuatan mereka dan ALLAH tidak mencipta perbuatan manusia samada baik atau buruk, hanya kudrat diberi kepada manusia untuk membuat pilihan melakukan atupun tidak, segala keburukan ALLAH tidak bertanggungjawab,dengan prinsip ini mereka menggelarkan diri mereka ahli tauhid dan keadilan.

Prinsip ketiga (al-Wa’ad wa al-Wa’id (janji baik atau buruk)


- golongan ini yakin bahawa ALLAH wajib tunaikan janjinya, amalan baik akan mendapat pahala, amalan buruk akan mendapar dosa dan ditempatkan di neraka,tuhan tidak boleh memungkiri janji, bagi mereka yang melakukan dosa besar mereka tidak diampun melainkan bertaubat,orang yang baik tidak boleh dihalang dari mendapat pahala.

Prinsip keempat (satu tempat di antara dua tempat al-manzilah baina manzilatain)

Prinsip yang paling penting dalam Muktazilah,golongan ini beriktikad bahawa melakukan dosa besar selain syirik tidak mukmin dan tidak kafir tetapi mereka mengambil jalan tengah dengan mengatakan ‘fasik’. Maksiat bagi mereka terbahagi dua iaitu 1. Syirik: hukumnya kafir 2. Melakukan dosa besar hukumnya fasik

Prinsip kelima (al-Amr bi al-Alma’ruf dan Nahy ‘an al-Munkar.)

Berkait rapat dengan taklif hukum fiqh dan kepercayaan atau tauhid, mereka berdakwah kepada orang yang jahil dan sesat serta tanpa segan silu mereka melakukan hukuman bunuh walaupun sesama islam jika orang menyalahi pendirian mereka.

Pengaruh dari ahli falsafah Yunani menyebabkan golongan ini melampau dalam tauhid dan tanzih dalam ajaran islam yang sebenar.

3 ulasan

Unknown 17 Jun 2021 pada 11:00 PG

assalamualaikum..penerangan yang tergantung, jika boleh jelaskan akidah jabariah

Tanpa Nama

Tertinggal taklif sahaja pada jabariah tu. Jabariah mengatakan baik dan buruk semua dari Allah, tanpa meletakkan taklif (tanggungjawab) pada hamba. ASWJ mengatakan baik buruk dari Allah dan ada taklif pada hamba.

ramlimehat 10 Mac 2024 pada 1:22 PTG

𝘗𝘦𝘯𝘶𝘭𝘪𝘴 𝘫𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘬𝘦𝘤𝘢𝘮 . 𝘪𝘵𝘶 𝘱𝘦𝘨𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯, 𝘑𝘪𝘬𝘢 𝘱𝘦𝘯𝘶𝘭𝘪𝘴 𝘩𝘦𝘯𝘥𝘢𝘬 𝘮𝘦𝘯𝘺𝘦𝘣𝘦𝘭𝘢𝘩𝘪 𝘮𝘢𝘯𝘢 𝘮𝘢𝘯𝘢.. 𝘉𝘢𝘨𝘪 𝘩𝘶𝘬𝘶𝘮 .. 𝙅𝙞𝙠𝙖 𝗞𝗮𝗳𝗶𝗿 𝙜𝙧𝙪𝙥 𝙗𝙚𝙧𝙠𝙚𝙣𝙖𝙖𝙣 𝙢𝙖𝙠𝙖 𝙗𝙤𝙡𝙚𝙝 𝙠𝙞𝙩𝙖 𝙠𝙚𝙘𝙖𝙢. 𝙅𝙞𝙠𝙖 𝙢𝙖𝙨𝙞𝙝 𝙄𝙎𝙇𝘼𝙈 𝙗𝙤𝙡𝙚𝙝 𝙠𝙖𝙝 𝙙𝙞𝙠𝙚𝙘𝙖𝙢..𝘑𝘪𝘫𝘢 𝘬𝘢𝘧𝘪𝘳 .. 𝘈𝘥𝘢𝘭𝘢𝘩 𝘻𝘢𝘮𝘢𝘯 𝘈𝘣𝘢𝘴𝘴𝘪𝘢𝘩 𝘥𝘢𝘯 𝘔𝘢𝘻𝘩𝘢𝘣 𝘳𝘢𝘴𝘮𝘪 𝘻𝘢𝘮𝘢𝘯 𝙠𝙝𝙖𝙡𝙞𝙛𝙖𝙝 𝙖𝙡 𝙈𝙖'𝙢𝙪𝙢 (198-218 H/813-833 M)

𝗔𝗱𝗮𝗸𝗮𝗵 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗶𝗸𝘂𝘁 𝘇𝗮𝗺𝗮𝗻 𝗞𝗵𝗮𝗹𝗶𝗳𝗮𝗵 𝗮𝗹 𝗠𝗮'𝗺𝘂𝗺 𝗶𝘁𝘂 𝙆𝘼𝙁𝙄𝙍
𝘑𝘪𝘬𝘢 𝘮𝘢𝘴𝘪𝘩 𝘐𝘴𝘭𝘢𝘮 𝘧𝘢𝘴𝘪𝘬 𝘬𝘪𝘵𝘢 𝘬𝘦𝘤𝘢𝘮 𝘴𝘦𝘴𝘢𝘮𝘢 𝘪𝘴𝘭𝘢𝘮 .. 𝘈𝘨𝘦𝘯𝘥𝘢 𝘭𝘪𝘣𝘦𝘳𝘢𝘭𝘪𝘴𝘯𝘦

Catat Ulasan